Friday, June 12, 2009

ISLAM MEMIMPIN PERUBAHAN

Memang sudah lama sangat tidak mencoret sesuatu di dalam blog ini. 2 minggu cuti sekolah benar-benar aku penuhi dengan menziarahi keluarga di Perlis. Langsung tidak dapat mengikuti perjalanan muktamar dengan lebih dekat, hanya memerhati dari jauh. Segalanya rancangan Allah.

Muktamar Pas kali ini memang terasa perbezaan. Paling aku suka, melihat gambar2 wakil gerakan islam serata dunia yang hadir di muktamar tersebut.

'Islam memimpin perubahan' satu keazaman yang telah lama dilontarkan buat rakyat malaysia. Mungkin dahulunya bingung dek dakyah 'atok tua' yang kini semakin tenat. Namun di sudut hati ini, tetap terasa bimbang. Perasaan ini boleh jadi salah, boleh jadi betul.

Membaca sejarah ketuanan melayu memang menaikkan iman untuk memelihara tanah air ini dari dinodai. Islam menjadikan melayu dipandang di mata dunia. Islam menjadikan melayu mampu melahirkan ulama yang thiqah. Islam menjadikan bahasa melayu sentiasa di bibir pedagang luar masa itu. Namun,zaman itu aku belum ada.

Melihat hari ini,dengan suasana rakyat yang bukan hanya melayu. Jiran aku juga berbangsa cina. Bangsa india dan bangsa lain sekarang juga punya kad biru. Lalu,kelangsungan ketuanan Islam apakah mungkin dapat memimpin.

Bukan sebab bangsanya. Aqidah kefahaman masing-masing berbeza. Untuk Islam dapat memimpin perlu kepada kekuatan aqidah yang mantap.

Lantas,dakwah apa yang telah kita gerakkan sekarang. Ayat al-Quran mana yang telah kita sampaikan pada mereka. ?? Persoalan ini anda yang mengaku muslim perlu jawab.

Cukup sekadar ini. Coretan belum tamat.

assalamualaikum

No comments: