Sunday, May 21, 2006

....jalan bahagia....

"Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal"(Yusuf:111)

Segala puji bagi Allah Subhanahu Wa Ta'ala di atas segala nikmat dan rahmat. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, penghulu segala nabi dan rasul, para ahli keluarganya, para sahabat, tabi'in serta orang-orang yang diberi petunjuk menuju jalanNya.
Saya sangat berhasrat mencari banyak tentang riwayat kehidupan para ulama dan para mujahid islam yang sangat berharga buat panduan dan pedoman diri. Kisah hidup mereka membuatkan saya lebih bersemangat dan lebih meyakini apa yang saya ikuti dan teladani. Alangkah bahagianya kita sekiranya kita dapat mengikuti jejak langkah mereka.
Imam al-Junaid rahimahullah memberikan satu gambaran jelas mengenai peri pentingnya jalan kehidupan para anbiya' dan ulama..."Hikayat-hikayat mereka adalah merupakan tentera dari tentera-tentera Allah". Lalu ditanya kepada Imam,"adakah di sana syahid tentang erti tersebut?
Balasnya berdasarkan firman Allah Taala " Dan semua kisah dari rasul-rasul Kami ceritakan kepadamu, ialah kisah-kisah yang dengannya Kami teguhkan hatimu..."(Hud:120)
Respon yang cukup baik untuk kita renungkan melalui kata Imam Abu Hanifah r.a, " Hikayat-hikayat tentang para ulama dan kisah tauladan mereka lebih aku sukai daripada feqah, kerana ianya menunjukkan adab dan akhlak sesuatu kaum.."
Firman Allah taala;"Mereka itulah orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah, maka ikutilah petunjuk mereka."(al-An'am:90)
Berkata Muhammad Bin Yunus Rahimahullahu Ta'ala :"Tiada sesuatu yang lebih bermanfaat untuk hati ini melainkan dengan mengingati para salihin".
Buat permulaannya, saya mengajak anda semua bersama saya mencari dan menjelajah mengenal kehidupan para utusan yang dipilih Allah Taala. Sebarang artikel dan respon amat digalakkan bagi mencapai hasrat ini.
sekian dari saya.

1 comment:

Alami Homestay said...

Saya mencari artikel tentang riwayat hidup para mujahid. Semua artikel akan dimuatkan dalam blog ini. Terima kasih kepada pembaca sekelian.