Friday, August 22, 2008

NAZAR KEMENANGAN DARI TUAN GURU

Petang semalam (20 Ogos 2008) saya sempat menyertai rombongan Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang, Presiden PAS yang juga ahli parlimen Marang, ke tapak MAHA 2008 atau Malaysia, Agriculture, Horticulture and Agrotourism Exhibition 2008 bertempat di Malaysia Agro Exposition Park di Serdang, Selangor.

Pameran MAHA 2008 ini merupakan pameran pertanian terbesar di Asia Tenggara anjuran Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani serta FAMA. Turut serta dalam rombongan kami adalah Timbalan Presiden. Ustaz Nasharudin Mat Isa yang juga ahli parlimen Bachok, SETPOL Presiden dan Setiausaha Sulitnya.

Sejurus tiba Tuan Guru Presiden telah disambut oleh para pegawai kanan kementerian diketuai oleh Timbalan Menteri Pertanian Dato' Rohani Abdul Karim. Seluruh para pegawai kanan ternyata kelihatan begitu gembira meraikan kehadiran Tuan Guru dan rombongan.

Dato' Rohani dan pegawai kanannya telah memberikan taklimat ringkas berkenaan pameran ini dan tapaknya sebelum rombongan dibawa ke tapak-tapak yang dikenal-pasti.

Ternyata kehadiran Tuan Guru ke pameran ini didorong oleh minat beliau yang begitu kuat terhadap sektor pertanian khususnya yang melibatkan penternakan dan perikanan.

Saya memerhatikan pengunjung MAHA yang begitu ramai, kebetulan dimusim cuti sekolah ini, begitu senang hati kerana tidak menyangka dapat bertembung dengan Presiden PAS di tapak pameran ini.

Ianya menjadi sungguh meriah sehingga Tuan Guru tidak dapat memberikan perhatian penuh kepada taklimat yang diberikan oleh pegawai-pegawai pengiring apabila para pengunjung yang hadir tidak putus-putus bersalaman dan mohon untuk bergambar dengan beliau dan Timbalannya.

Ada yang mengambil kesempatan berpelukan dengan beliau, anak-anak kecil mengucup tangan beliau dan yang berjabat tangan termasuklah dari pengunjung Cina dan India.

Seorang pegawai pameran berbangsa Cina malah menyatakan beliau kagum melihat Tuan Guru sudi mengunjungi setiap tapak pameran yang beliau dibawa melawat, sedangkan menurutnya VIP yang lain sebelum ini tidak pun berbuat begitu.

Bagaimanapun pelawaan untuk menjamu Presiden oleh pihak penganjur dan mereka yang mengendalikan pameran tidak dapat dipenuhi oleh Tuan Guru Presiden oleh kerana beliau berpuasa.

Mungkin tidak ramai yang tahu bahawa sebelum PRU ke 12 lalu Tuan Guru telah bernazar akan berpuasa sejumlah hari bersamaan dengan bilangan kerusi yang dimenangi PAS dalam PRU itu.

Dalam PRU ke 12 PAS memenangi 23 kerusi Parlimen dan 83 kerusi DUN, bermakna beliau perlu berpuasa sebanyak 106 hari. Agaknya berapa orang pemimpin PAS yang bernazar sedemikian?

Bagi Tuan Guru industri pertanian adalah suatu industri yang paling kritikal dalam negara kerana kita perlu bebas dari bergantung kepada negara luar bagi bekalan makanan kita.

Industri pertanian juga jika dimajukan akan menjadi penjana ekonomi yang besar buat negara. Tuan Guru mengharapkan agar kerajaan akan dapat memberikan insentif bagi mereka yang menceburi industri ini agar sektor ini akan dapat terus maju dan berkembang.

Menurut Tuan Guru lagi pameran seperti ini perlu diberikan galakan kerana ianya berguna dan bermakna bukan hanya bagi mereka yang terlibat dalam industri ini malah ia akan mampu memberikan ilmu dan kefahaman kepada anak-anak kita yang boleh tertarik dengan pameran-pameran yang disediakan.

Tuan Guru menghabiskan lebih dua jam melawat tapak pameran yang mempamirkan hasil-hasil ternakan, pameran perikanan dan jentera pertanian.

Banyak lagi tapak yang tidak dapat dikunjungi oleh kerana kesuntukkan masa. Kesimpulannya, lawatan ini sangat bermakna buat semua yang hadir kerana banyak ilmu dan maklumat yang telah dapat dikumpul sepanjang lebih dua jam itu.

Bagi saya yang lebih bermakna adalah ukhuwah dan kemesraan yang dapat dijalin oleh pemimpin nombor satu PAS itu dengan para pegawai kerajaan, kakitangan biasa, mereka yang terlibat dalam industri ini serta orang-ramai yang berkunjung disamping wartawan yang turut hadir membuat liputan.

Saya yakin kalau ada kesempatan lagi Tuan Guru pasti mahu berkunjung lagi.

(Roslan Shahir bin Dato' Mohd Shahir adalah Setiausaha Akhbar Presiden PAS). - mr

No comments: